STATUT STOWARZYSZENIA MIŁOŚNIKÓW DRAWY I BUKÓWKI
(przyjęty na Zebraniu założycielskim w dniu 29.05. 2021 roku)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę Towarzystwo Miłośników Drawy i Bukówki zwane dalej Stowarzyszeniem.
- Stowarzyszenie może posługiwać się skrótem w brzmieniu „TMDiB”
§ 2
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą miejscowość Wieleń , ul. Drawska 3/4 poczta 64-730 Wieleń
- Stowarzyszenie może powoływać koła, które działają na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie.
§ 3
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo
o Stowarzyszeniach, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, innych ustaw oraz niniejszego Statutu.
§ 4
Stowarzyszenie może być członkiem innych krajowych i międzynarodowych organizacji zainteresowanych tym samym lub podobnym profilem działania.
§ 5
Stowarzyszenie ma prawo używania własnych pieczęci, oznak i znaków organizacyjnych
z zachowaniem obowiązujących przepisów.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 6
Celem działania Stowarzyszenia jest:
- Propagowanie idei ekologii i ochrony środowiska naturalnego w społeczeństwie, w szczególności wśród młodzieży.
- Propagowanie działalności na rzecz ochrony środowiska naturalnego oraz etyki wędkarskiej wśród wędkarzy.
- Działalność na rzecz rozwoju sektora rybołówstwa i akwakultury.
- Zachowanie dziewiczego charakteru przyrodniczego rzeki Noteci , a w szczególności rzek Drawy i Bukówki poprzez harmonizację ochrony przyrody z rozwojem turystyki rekreacyjnej, wypoczynkowej, rowerowej i wędkarskiej.
- Działanie na rzecz ochrony przyrody i rozwijania edukacji ekologicznej, w tym promocja różnych aspektów ekologicznego stylu życia.
- Działanie w celu odbudowania populacji ryb w rzekach Drawie i Bukówce,
a także restytucji zanikających gatunków ryb. - Propagowanie wędkarstwa jako racjonalnej formy wypoczynku i rekreacji dla społeczności lokalnej.
- Zapewnienie i ułatwienie dostępu do wędkowania osobom niepełnosprawnym.
- Ochrona łowisk i zwalczanie kłusownictwa.
- Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi organizacjami
i podmiotami w zakresie ochrony wód i środowiska, a także popularyzacji sportu wędkarskiego oraz rekreacji. - Czynny udział w kulturalnym, gospodarczym i społecznym rozwoju powiatów w dorzeczy Drawy i Bukówki
§ 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:
- Podejmowanie działań na rzecz kształtowania właściwego stosunku do środowiska, szerzenia zrozumienia celów ochrony środowiska oraz propagowania spraw ochrony środowiska i poczynań zmierzających do zapewnienia tej ochrony.
- Podejmowanie społecznych działań dotyczących ochrony środowiska.
- Podejmowanie działań dotyczących właściwego stosunku do zwierząt i innych składników przyrody żywej.
- Zgłaszanie wniosków mających na celu ochronę środowiska w działalności inwestycyjnej i eksploatacyjnej oraz zmierzających do poprawy jego stanu.
- Współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi w opracowaniu i realizacji programów
i planów działania zmierzających do poprawy stanu środowiska. - Podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia społecznego wpływu na działalność jednostek organizacyjnych w celu zapewnienia optymalnej efektywności poczynań na rzecz ochrony środowiska.
- Organizowanie spotkań mających na celu rozszerzenie zainteresowania problematyką zrównoważonego rozwoju.
- Inicjowanie projektów wynikających z zadań Stowarzyszenia i organizowanie publicznych zebrań i dyskusji nad nimi.
- Organizowanie różnych form wypoczynku, zwłaszcza dla dzieci i młodzieży.
- Przekazywanie projektów odpowiednim władzom, instytucjom, organizacjom społecznym i organom administracji (władze samorządowe),
- Organizowanie lub inicjowanie zjazdów, konferencji, dyskusji publicznych i wycieczek związanych z celami Stowarzyszenia.
- Organizowanie imprez i wydarzeń o charakterze rekreacyjnym, turystycznym, sportowym, edukacyjnym oraz promocyjnym.
- Ogłaszanie lub inicjowanie wszelkiego rodzaju odczytów, zjazdów, spotkań autorskich, imprez i wystaw, konkursów wynikających z zadań i działalności Stowarzyszenia.
- Współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami i organizacjami z regionu.
- Propagowanie turystycznych i przyrodniczych walorów regionu.
- Informowanie opinii publicznej o podejmowanych działaniach i ich wynikach za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz własnych publikacji i wydawnictw.
.
Rozdział III
Członkowie ich prawa i obowiązki
§ 8
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- uczestników,
- honorowych.
§ 9
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która pragnie wnieść wkład w urzeczywistnienie celów Stowarzyszenia i jest aktywnie zaangażowana w życie społeczności regionu.
- Członkiem Stowarzyszenia może być również obywatel innego kraju, zamieszkały zarówno poza granicami, jak i na terenie Rzeczypospolitej Polski, zgodnie z przepisami prawa.
§ 10
- Członkiem uczestnikiem Stowarzyszenia może być osoba niepełnoletnia, która za pisemną zgodą swego prawnego opiekuna złoży wniosek do Zarządu Stowarzyszenia.
- Członkom uczestnikom przysługują prawa i obowiązki członka zwyczajnego, poza głosem stanowiącym oraz czynnym i biernym udziałem w wyborach władz Stowarzyszenia.
§ 11
- Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w urzeczywistnianiu celów Stowarzyszenia.
- Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie.
- Członkom honorowym przysługują prawa i obowiązki członka zwyczajnego.
- Członek honorowy zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.
§ 12
Członek zwyczajny ma prawo:
- udziału w Walnym Zebraniu,
- czynnego i biernego udziału w wyborach władz Stowarzyszenia,
- podejmowania inicjatyw, zgłaszania wniosków i głosowania na zebraniach Stowarzyszenia zgodnie z przepisami statutu,
- zgłaszania opinii, postulatów i wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia,
- legitymowania się przynależnością do Stowarzyszenia,
- do otrzymania zwrotu kosztów podróży i delegacji w związku z pełnioną funkcją we władzach Stowarzyszenia.
§ 13
Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- aktywnego uczestnictwa w realizacji celów Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składki członkowskiej zgodnie z uchwałą Zarządu.
§ 14
Członków zwyczajnych Stowarzyszenia przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia decyzją w formie uchwały podjętej zwykłą większością głosów.
§ 15
Członkowie założyciele Stowarzyszenia z chwilą jego rejestracji stają się członkami zwyczajnymi.
§ 16
Członkostwo zwyczajne ustaje w razie:
- pisemnej rezygnacji członka,
- skreślenia z listy członków przez Zarząd z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres dwóch lat,
- skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych,
- śmierci członka,
- rozwiązania się Stowarzyszenia.
§ 17
Członek uczestnik traci przynależność do Stowarzyszenia z takich samych przyczyn jak członek zwyczajny, a także po pisemnym wycofaniu zgody opiekunów prawnych.
§ 18
Członkostwo honorowe ustaje w razie:
- dobrowolnego zrzeczenia się tej godności,
- pozbawienia tej godności uchwałą Walnego Zebrania na wniosek Zarządu,
- rozwiązania się Stowarzyszenia.
§ 19
Członkom wykreślonym z listy członków przysługuje prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 20
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
§ 21
- Kadencja Władz Stowarzyszenia trwa cztery lata.
- Wybór władz odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania.
- Członkowie władz Stowarzyszenia mogą sprawować swoje funkcje dłużej niż jedną kadencję.
- Członkowie władz pełnią swe funkcje społecznie.
Walne Zebranie
§ 22
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- ustalanie ogólnych kierunków działalności Stowarzyszenia,
- powoływanie i odwoływanie władz Stowarzyszenia,
- uchwalanie zmian statutu Stowarzyszenia,
- nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego,
- podejmowanie uchwał o przystępowaniu do stowarzyszeń,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu,
- opiniowanie i rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwały dotyczącej bilansu rocznego oraz udzielenie absolutorium dla Zarządu,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
§ 23
- Walne Zebranie powinno odbyć się co najmniej raz w roku.
- Walne Zebranie zwołuje Zarząd, powiadamiając członków o terminie, miejscu
i porządku obrad elektronicznie e-mailem lub telefonicznie na wskazany adres i numer telefonu co najmniej na 10 dni przed terminem. - Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
- Głosowanie uchwał Walnego Zebrania odbywa się jawnie. Wniosek o utajnienie głosowania uchwał musi być przegłosowany zwykłą większością głosów przez Walne Zebranie.
§ 24
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest na podstawie uchwały Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Stowarzyszenia.
- Wniosek Komisji Rewizyjnej lub członków Stowarzyszenia winien określić sprawy, które ma rozpatrywać Walne Zebranie.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty otrzymania wniosku.
Zarząd
§ 25
- Zarząd składa się z 4 członków wybranych przez Walne Zebranie, którzy wybierają spośród siebie: prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
- Członkowie Zarządu Stowarzyszenia nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Uchwały Zarządu zapadają większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków Zarządu, w tym prezesa lub wiceprezesa. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb lecz nie rzadziej, niż jeden raz
w kwartale i zwoływane są przez prezesa, wiceprezesa lub sekretarza.
§ 26
Do kompetencji Zarządu należy:
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
- kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami statutu oraz uchwałami i wytycznym Walnego Zebrania,
- opracowywanie planów działalności i budżetu Stowarzyszenia,
- zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- podejmowanie decyzji o przyjęciu lub skreśleniu członków,
- składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań z działalności Zarządu,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia oraz podejmowanie uchwał
o przyjmowaniu zapisów i darowizn, - zawieranie umów,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
- powoływanie komisji problemowych i zespołów roboczych.
Komisja Rewizyjna
§ 27
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
- Upoważniony członek Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniu Zarządu
z głosem doradczym. - Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2 członków Komisji. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
§ 28
Członkowie Komisji Rewizyjnej:
- Nie mogą być członkami Zarządu Stowarzyszenia ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- Nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej; umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- Nie mogą pobierać z racji pełnienia swych funkcji jakiegokolwiek wynagrodzenia. Mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów.
§ 29
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia,
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień oraz usunięcia stwierdzonych uchybień,
- sporządzanie sprawozdań ze swej działalności i występowanie do Walnego Zebrania z wnioskiem o absolutorium dla Zarządu.
Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia
§ 30
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność odpłatną i działalność gospodarczą
w oparciu o obowiązujące przepisy. - Majątek Stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji celów statutowych.
§ 31
Gospodarka majątkowa Stowarzyszenia zabrania w szczególności:
- Udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia
w stosunku do wszystkich jego członków, członków władz i organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”; - Przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków władz
i organów Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych zasadach; - Wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków władz
i organów Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich; - Zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie władz i organów Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich.
§ 32
Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
- wpisowe i wpływy ze składek członkowskich,
- zapisy, darowizny,
- wpływy z działalności statutowej i gospodarczej,
- wpływy ze zbiórek publicznych i różnego rodzaju imprez,
- wpływy z loterii i aukcji,
- dotacje budżetowe, w tym ze środków Unii Europejskiej, subwencje,
- dochody z majątku ruchomego i nieruchomego,
- inne wpływy.
§ 33
Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie, w tym Prezes lub Wiceprezes.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 34
- Uchwałę o zmianie statutu lub rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności: w pierwszym terminie – co najmniej połowy liczby członków Stowarzyszenia, w drugim terminie – zwykłą większością głosów, lecz przy obecności nie mniej niż 1/4 liczby członków.
- Wraz z uchwałą o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie podejmuje uchwałę
o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powołaniu Komisji Likwidacyjnej.
DEKLARACJA CZŁONKOWSKA